Direktlänk till inlägg 11 september 2008

På tal om kräftor

Av Asklund & Hyllman - 11 september 2008 10:31

Såg att min kära bror i norr frågat om gravida får äta kräftor, tänkte att det lämpade sig med ett inlägg om alla de grejer jag inte får äta. Och lite om vad jag får. Kräftor får jag äta, t.e.x

Fisk och skaldjur är den största gruppen av mat där man måste tänka efter extra noga innan man äter när man är gravid eller ammar, iaf enligt min broschyr från livsmedelsverket. Nytt för i år är att man får äta sushi med rå fisk, så länge den är riktigt färsk.


Vad jag aldrig aldrig någonsin får stoppa i mig däremot, är:

Aborre

Gravad fisk

Gädda

Gös

Haj (oh skit också, jag som var så sugen på haj?)

Lake

Lakelever

Rocka

Skaldjur råa, t.e.x ostron

Stor Hälleflundra

Svärdfisk (återigen, jag som var så sugen!)

Tonfisk färsk och fryst (den här är faktiskt synd, för tonfisk är billigt och bra i många rätter)

Torsklever

Ål (den här är också synd, för jag hade precis innan upptäckt rökt ål, det är mums!)


Så, det var en lång lista på vad jag aldrig aldrig får äta, det finns en på vad jag får äta 1 gång per månad men inte mer, men den innehåller typ fiskarna från listan på vad jag får äta, men när de kommer från andra hav.


Så, vad jag får äta så ofta jag vill är:

Fisk från öppna havet, t.e.x kolja, makrill, torsk

Fiskbullar, fiskpinnar

Inlagd Sill

Kaviar

Lax (Västkust- och stillahavs-)

löjrom, förpackad

Odlad fisk, tex. regnbågslax

Röding

Rökt fisk (nyrökt)

Sik

Västkusts-sill

Skaldjur, kokta, tex. hummer krabba, kräftor, räkor.

Spätta

Öring


För övrigt ska jag inte äta gravat kött eller fågel. Lever eller rå köttfärs, kallrökt kött av får eller gris får jag inte heller stoppa i mig.

Charkuterivaror, alltså skinka och korv till mackan, borde jag köpa nyförpackade eller i bit, det gör jag också, oftast, men ibland köper jag sånt i vanliga kyldisken. Vanlig leverpastej kan jag äta som vanligt (vilket innebär: aldrig) Undrar vad de menar med vanlig, får jag inte äta sån där med gurka i eller?


Mjölkprodukter kan också vara farligt, jag får aldrig äta:

Opastöriserad mjölk

Ost av opastöriserad mjölk

Mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar som mögel och kitt-ostar, tex. Brie, Camembert och Gorgonzola.


Däremot får jag äta färskost, hårdost, fetaost av pastöriserad mjölk, smältost och gratinerad ost så ofta jag vill.


Det var den lilla listan det. Men mycket på dessa listor äter jag ändå aldrig, som haj och löjrom te.x Så jag mår inte så dåligt av det. Däremot är det synd på ålen och tonfisken. När jag kommer hem från förlossningen ska jag äta flatrökt ål och dricka champagne. hehe =)

 
 
Ingen bild

mamma

11 september 2008 18:36

Ja du att vara utan haj det är en plåga jag står ut med varje dag...haj som är så gott:)

 
Ingen bild

Josefine

12 september 2008 12:23

Hade ingen aning om att det var så mkt man inte fick äta..tur att man får äta sushi i allafall :)

 
Moster

Moster

13 september 2008 17:34

Det är ju jättekonstigt. Har du sett en bonde som är sjuk eller att hans fru eller barn är speciellt sjuka. Gisas vad den gravida hustrun dricker. Just det opastoriserad mjölk. En sak som jag funderar ännu mer på är varför i hela friden man inte går ut och varnar för alla kemikalier som tillsätts i mat. Odlad lax innehåller en massa goja och bland annat antibiotika. I funlight har vi sötningsmedel som dödar myror då det går på hjärnan. Nu har inte en myra en hjättehjärna men det har inte fostret heller. De varnar inte heller för värmda oljor och margarin. Jag åt helre ål under hela gradiviteten en jag stoppade i mig till exempel fun light eller chips.

http://Mina jakthundar

 
Ingen bild

Annika

13 september 2008 18:51

Du har så rätt så Lena, men opastöriserad mjölk står med på listan tack vare att den kan innehålla skadliga mikroorganismer. Men jag kan tänka mig att en bondfru är mer van vid de bakterier som finns däri än vad någon som jag är. Som med katter t.e.x Har du haft katt innan är det ingen fara, men jag som inte haft det bör inte skaffa någon nu när jag är gravid, också får att man är van vid bakterierna då. Men som med all forskning ändras de här reglerna hela tiden och i andra länder är det mycket som sägs vara okej att äta som inte är det här. Svenskar ska ju alltid vara så överdrivet försiktiga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Asklund & Hyllman - 17 januari 2009 18:52

Jag flyttar!   Efter att ha sett Andreas blogg som han gör på wordpress.com, som har flera funktioner som jag saknat på bloggagratis, så har jag bestämt mig för att flytta över till den också. Jag vet ännu inte om jag kommer vara kvar här också och k...

Av Asklund & Hyllman - 16 januari 2009 22:43

BVC Besök idag, 6090 gram, 60,5 cm lång och barnläkaren sa att allt var fint på honom och blev imponerad när han försökte krypa iväg för henne på skötbordet! =D   Äntligen klar med tentan idag, den var tuff, men jag fick mycket hjälp av att diskuter...

Av Asklund & Hyllman - 16 januari 2009 13:59

Ja då har William vänt sig från mage till rygg. På riktigt, utan hjälp eller fusk. Och vi missar det med kameran! Andreas var påväg att filma igår kväll när han vände sig för tredje gången i soffan, men stängde av precis innan för han var påväg åt fe...

Av Asklund & Hyllman - 16 januari 2009 13:57

Vem där?     Bara William såklart! (Och hans knäppa pappa!)     ...

Av Asklund & Hyllman - 12 januari 2009 19:10

Han fick till ett sånt fantastisk leende i babygymmet, tur att jag lyckades fånga ett av dom på bild, söt min pojke är!   Mysa med pappa = det bästa som finns =)     ...

Presentation

Omröstning

Vilken lägsta summa skulle du kunna plocka upp med händerna ur en (spolad) offentlig toalett?
 5 kronor
 10 kronor
 en tjuga
 en femtiolapp
 en hundralapp
 femhundra kronor
 en tusenlapp
 en plånbok med osäkert innehåll
 Inga pengar alls, superäckligt!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards