Alla inlägg den 11 september 2008

Av Asklund & Hyllman - 11 september 2008 10:31

Såg att min kära bror i norr frågat om gravida får äta kräftor, tänkte att det lämpade sig med ett inlägg om alla de grejer jag inte får äta. Och lite om vad jag får. Kräftor får jag äta, t.e.x

Fisk och skaldjur är den största gruppen av mat där man måste tänka efter extra noga innan man äter när man är gravid eller ammar, iaf enligt min broschyr från livsmedelsverket. Nytt för i år är att man får äta sushi med rå fisk, så länge den är riktigt färsk.


Vad jag aldrig aldrig någonsin får stoppa i mig däremot, är:

Aborre

Gravad fisk

Gädda

Gös

Haj (oh skit också, jag som var så sugen på haj?)

Lake

Lakelever

Rocka

Skaldjur råa, t.e.x ostron

Stor Hälleflundra

Svärdfisk (återigen, jag som var så sugen!)

Tonfisk färsk och fryst (den här är faktiskt synd, för tonfisk är billigt och bra i många rätter)

Torsklever

Ål (den här är också synd, för jag hade precis innan upptäckt rökt ål, det är mums!)


Så, det var en lång lista på vad jag aldrig aldrig får äta, det finns en på vad jag får äta 1 gång per månad men inte mer, men den innehåller typ fiskarna från listan på vad jag får äta, men när de kommer från andra hav.


Så, vad jag får äta så ofta jag vill är:

Fisk från öppna havet, t.e.x kolja, makrill, torsk

Fiskbullar, fiskpinnar

Inlagd Sill

Kaviar

Lax (Västkust- och stillahavs-)

löjrom, förpackad

Odlad fisk, tex. regnbågslax

Röding

Rökt fisk (nyrökt)

Sik

Västkusts-sill

Skaldjur, kokta, tex. hummer krabba, kräftor, räkor.

Spätta

Öring


För övrigt ska jag inte äta gravat kött eller fågel. Lever eller rå köttfärs, kallrökt kött av får eller gris får jag inte heller stoppa i mig.

Charkuterivaror, alltså skinka och korv till mackan, borde jag köpa nyförpackade eller i bit, det gör jag också, oftast, men ibland köper jag sånt i vanliga kyldisken. Vanlig leverpastej kan jag äta som vanligt (vilket innebär: aldrig) Undrar vad de menar med vanlig, får jag inte äta sån där med gurka i eller?


Mjölkprodukter kan också vara farligt, jag får aldrig äta:

Opastöriserad mjölk

Ost av opastöriserad mjölk

Mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar som mögel och kitt-ostar, tex. Brie, Camembert och Gorgonzola.


Däremot får jag äta färskost, hårdost, fetaost av pastöriserad mjölk, smältost och gratinerad ost så ofta jag vill.


Det var den lilla listan det. Men mycket på dessa listor äter jag ändå aldrig, som haj och löjrom te.x Så jag mår inte så dåligt av det. Däremot är det synd på ålen och tonfisken. När jag kommer hem från förlossningen ska jag äta flatrökt ål och dricka champagne. hehe =)

Av Asklund & Hyllman - 11 september 2008 00:24

Kom just att tänka på de där McDonalds sugrören som dom hade på förlossningen på sjukhuset. Undrar vem som får i uppdrag att fixa alla sugrör till avdelningen. Och hur går det till egentligen?

-Du Åsa, kan inte du springa ner till donken och hämta lite sugrör, ja en sådär 250 stycken. Jamen du kan väl stoppa lite i ärmarna på jackan eller nåt, det märker dom inte, dom har så fullt upp där nere. Ja men vad schysst, dig kan man alltid lita på. Och du, vill du ta med en cheeseburgare till mig medan du ändå är igång? Tack, fint. Oj, dags för ronden nu, vi ses om en halvtimme sen då? 



Presentation

Omröstning

Vilken lägsta summa skulle du kunna plocka upp med händerna ur en (spolad) offentlig toalett?
 5 kronor
 10 kronor
 en tjuga
 en femtiolapp
 en hundralapp
 femhundra kronor
 en tusenlapp
 en plånbok med osäkert innehåll
 Inga pengar alls, superäckligt!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards