Alla inlägg den 29 augusti 2008

Av Asklund & Hyllman - 29 augusti 2008 09:45

     Finns det någon ordgrupp som är mer flexibel än svordomar? I alla fall i engelskan är det ju en ordgrupp som kan användas inom de flesta ordklasser i språket. Ta till exempel 'fuck' det kan användas som ett verb, 'fucking', det kan användas som ett adjektiv 'fucking dog', som ett substantiv, 'she was a great fuck', och helt enkelt som en interjektion 'fuck!' osv.osv Så även med ordet 'jävel' i svenskan. som ett verb 'jävlas', som ett adjektiv 'jävla hund' och som ett substantiv 'hon var en riktig jävel', samt som en interjektion, 'jävlar!'.

     Varför har just svordomar denna flexibilitet i språket och inte andra, vackra ord? som fjäril, tex. man kan väl säga ' jag fjärilade på stan igår', eller 'du är så fjärilig'. Eller ordet midsommaräng: 'han är midsommarängig så det förslår' eller när man får ett paket kan man utbrista 'midsommaräng!'. Skulle inte svenskan bli mycket vackrare då? På engelska fronten kan man ändra det till schampoo, 'she was a great schampoo' eller 'go and schampoo yourself!'.

Låt oss göra språket vackrare, vem är med mig?


Av Asklund & Hyllman - 29 augusti 2008 08:47

Jobbade 8-21 igår, och sen upp för att jobba 8-14.30 idag igen. Kan ju säga att jag är väldigt trött. Andreas är förkyld och det börjar ta på mig med. Men men, det är sista dagen på jobbet (om jag inte får jobba måndagar framöver) och imorgon ska jag till Örebro. Nora marken är tydligen den här helgen, vilket är så passande, bara jag inte handlar för mycket och inte kan ta mig hem själv med allt =) Men det ska bli kul att träffa Annica, hon vet ju inget om bebben än!

Ska även försöka träffa så många som möjligt av de gamla vännerna i stan innan jag åker till Nora, jag och Verre ska ta lunch tillsammans och jag får se om Ida är hemma också, så jag kan hälsa på henne och se hur stor hennes hund blivit!

Faderskapet ska också besökas, men vi träffas på Nora marken. =)

Tycker alltid det är lika härligt att återvända hem. I alla fall när man vet att man ska därifrån igen sen.


Presentation

Omröstning

Vilken lägsta summa skulle du kunna plocka upp med händerna ur en (spolad) offentlig toalett?
 5 kronor
 10 kronor
 en tjuga
 en femtiolapp
 en hundralapp
 femhundra kronor
 en tusenlapp
 en plånbok med osäkert innehåll
 Inga pengar alls, superäckligt!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards