Alla inlägg under augusti 2008

Av Asklund & Hyllman - 10 augusti 2008 14:52

Just ja, skulle lägga ut ett recept på enkla baguetter (eller vilken form man önskar egentligen) som jag gjorde när Stellan var här.

Så här är det:


Tid: 2 timmar


3 Baguetter


5dl vatten

1/2 pkt jäst

3/4 msk salt

1/2 msk honung

ca 10 dl vetemjöl


Rör ihop ljummet vatten, jäst, honung och salt. Arbeta in vetemjölet. Degen ska vara ganska lös. Låt den jäsa minst en timme. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i tre delar. Sätt ugnen på 250 grader. Vrid ihop varje degbit till en längd, lägg dem på plåt och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Grädda i 10 minuter. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda i ytterligare 10 minuter. Brödet ska ha fått färg och låta lite ihåligt när man knackar på undersidan. Supergott med smör och ost till lite thé på kvällen.


Hoppas det smakar

//Annika

Av Asklund & Hyllman - 9 augusti 2008 23:47

I dag har jag lärt mig


Att jag är alldeles för stressad för mitt eget bästa

Att Andreas är helt underbar, fast det visste jag ju redan

Att man kan bli väldigt väldigt rädd, väldigt väldigt fort.

Att "ta det lugnt" oftast innebär att "göra mer än man har tid med"

Att Johan och Fia är vänner värda sin vikt i guld.

Att kräftor inte är så mycket kött i, mest bara spad.

Att barnmorskor inte tar i hand ordentligt, men att läkare kompenserar för det.

Att allt löser sig till slut.




Av Asklund & Hyllman - 9 augusti 2008 13:59

Jag och Andreas tänkte äta kräftor idag, så vi cyklade efter frukost till Tornby för att kika på Shape och handla på nån av de större affärerna där.

Hade haft ont i sidan av magen sen morgonen, men tänkte att det kanske var gaser och lät det bero.

Vi cyklade upp, gick på Shape och tittade, fan vad myckt snygga saker som fanns där, jag har fått många ideér till vårt hem, och Andreas hade en hel del också, tyvärr hade de lampor han tänkte visa mig där tagit slut, men vi får väl hoppas att de tar in flera tills vi har pengar och kan köpa oss lite saker. Vi hittade iaf två värmeljushållare på höga fötter som vi tänker skaffa till köksbordet där, samt ett duschdraperi med en Andy-Warhole-färgad Mona Lisa. Dit kommer vi nog gå fler gånger, de hade bra priser och snygga grejer så IKEA is challenged. =)


Sen åkte vi till Willys för att handla, men kräft-utbudet hade blivit länsat, så för det åkte vi till Coop precis bredvid. Efter att Andreas sprungit in och handlat skulle vi ta oss hem, och det var då det gjorde så jäklans ont att jag knappt trodde jag skullet a mig upp på cykeln. Det värkte i hela sidan av magen och strålade både bak mot ryggen och mot mitten av magen.


Efter en lång och plågsam cykeltur hem ringde jag sjukvårdsupplysningen för att se vad jag borde göra. Tänk om det var blindtarmen (fast det ska va på höger sida har jag hört), eller gallsten, eller tarmvred, eller värkar? Jag får höra att jag borde fått numret till förlossningen (vilket jag inte fått, tror min BM är lite slarvig) och skall ringa dit. Så när jag ringer dit får jag bara några korta frågor som: när är du född, vilken vecka är du i, gör det ont hela tiden, vilken sida och blöder du? Det senaste gjorde jag ju inte, vilket jag såg som ett gott tecken. Men så säger hon att jag borde åka in, jag frågar efter taxi eller om jag kan åka buss och hon säger "Nej nej, ta inte buss det är inte bra, kan du inte fråga någon som kan skjutsa dig?". Visst säger jag, lägger på och ber Andreas ringa Johan, samtidigt som jag bryter ihop.

Jag fick en sån attack av panik att jag trodde jag skulle förvandlas till en liten pöl där jag stod. Andreas fick hålla om mig hårt ett långt tag så jag kunde lugna ner mig, det var verkligen jobbigt. Sen ringde jag mamma och berättade att vi var tvugna att åka in. Johan hade tydligen rusat för att komma snabbare till oss, och vi bröt nog en del lagar på väg till förlossningen. Men när vi kom dit tog dom det lugnt och en sköterska tog urinprov och blodtryck, sen kom en annan och kollade hjärtljuden, som efter mycket letande hittades. Andreas såg väldigt lycklig ut då iaf, eftersom han missat tiden hos BM när hon lyssnade.


Sen fick jag tre olika glas, ett med äppeljuice, ett med nån röd saft och ett med vatten, och ett McDonalds-sugrör, och vi åt mackor Andreas tagit med sig, vi hade ju inte hunnit äta nåt sen frukost och nu var hon närmare fem! Vi fick ligga i över en timme och vänta på läkaren som skulle komma, vilket gjorde mig väldigt lugn, finns det andra som är mer akuta än mig är ju det ett gott tecken!

Under tiden pillade Andreas på allt som fanns, tratten, sängen, nån manick, kollade i skåpen, slängde papper omkring sig, fyllde på vatten till mig och hade rätt så kul trots situationen. Vi spekulerade i om Cd-spelaren var en dold FRA-avlyssnings grej och jag gick på toaletten typ 20 gånger.

Sen kom då äntligen läkaren, klämde lite, knackade mig på revbenen, lyfte benen och ja allt med det ena och det andra. Sen sa han att det förmodligen bara var musklerna som var ömma, för allt annat var så bra som det kunde vara. Vi fick åka hem, och det var väl det bästa jag kunde fått höra. Take two and call me in the morning typ.


Sen kom Johan och hämtade oss, och vi blev bjudna på pannbiff med potatis, vilket var rena gudagåvan för oss två vid det här laget, hungriga som vi var efter allt. Sen fick vi skjuts hem och vi tog det bara lugnt resten av kvällen, vi åt våra kära kräftor, som trots sitt namn inte alls var Jumbo, vi tittade på Wanted och sen satt vi uppe till skamligt sent innan vi gick och la oss. Jag läste då Martina-koden som jag fått låna av Fia, och Andreas läste i Två nötcreme och en moviebox. Tydligen stod Filip och Fredriks nummer däri, och jag skickade ett sms till Fredriks nummer. Jag skrev: Hej. Vi gillar er bok. Tack. =)

Lite senare får jag ett svar:

Puss!

*asgarv* bästa avslutningen på en kaos-fylld dag.


Vecka 21+4, en bebbe som stannar kvar ett tag till!


//Annika

Av Asklund & Hyllman - 7 augusti 2008 13:52

Idag så kom Morbror Stellan med familj på besök, de tog med den bästa gåvan man kan ge till en gravid: godis och kakor. Jag är mycket nöjd. Hehe.

Syns att Andreas hade raid-tid, han fick inte mycket ledig tid över att vara med, men vi hade trevligt ändå. Jag bakade en äppelpaj med väldigt lite äpplen och väldigt mycket paj i, och jag och morbror var nog bara några steg ifrån att elda upp köket. När jag öppnade fönstret för att släppa ut all rök, gissa vad som råkar åka i golvet igen? Den kära vattenkannan. Tror den har något emot mig, visar sig senare att den gått sönder, så går det när man ska bråka med Annika! Haha.

Jag fick en present till barnet också (men jag kommer nog behöva använda den också här framöver), en haklapp där det står "The real boss" på. Mycket passande. =D 

Sen efter jag tagit hand om all disk och släkten var påväg hem igen efter att ha smyghandlat på min loppis och betalat i växelpengar som kommer användas i automaten på jobbet, så värkte ryggen nåt otroligt, sen spydde jag upp hela kalaset. Yej....Jag funderade på att skylla på pizzan vi åt tidigare, eller kaffet. Den skyldige har ännu ej hittats.


//Annika 


Av Asklund & Hyllman - 6 augusti 2008 16:56

Vi kommer få ett hyper-aktivt, skrikandes och klängandes och sparkandes, icke-sovande, sprattel-benäget super-duper-damp-barn. I know it.

Av Asklund & Hyllman - 3 augusti 2008 15:35

Jaha, har nu fått för mig att jag ska hålla loppis i vår lägenhet. Jag satt och lade ut auktioner på tradera och rensar bort lite som jag samlat på mig men inte använder. Så kom jag på tanken att hålla loppis hemma hos oss. Varför inte? Det får man ju så...bara för att man inte äger en lada att ha det i så kan man väl ändå ha en loppis med alla småprylar och liknande man vill sälja? Istället för att lägga ut allt på tradera och krångla med frakt och liknande.

Andreas tycker jag är galen och tror vi ska bli rånade på allt vi äger och har, men jag tror det kommer bli jättebra och att det är en bra chans att bli av med allt jag samlar på mig och sen inte använder, samt lite saker jag vuxit ur ;)


Annars idag då...jag och Andreas såg två filmer, Hancock och Kung Fu Panda, båda var sevärda, roliga och jag grät en skvätt till båda två.

Sen badade jag med mina badankor, deras flytförmåga lämnade mycket att önska, båda låg på sidan genom hela badet. Jag hade en tävling mellan dom om vem som först kom ut ur skummet. Båda förlorade. Jag är mycket besviken.

Av Asklund & Hyllman - 1 augusti 2008 13:05

Berättade för mamma idag om mitt utbrott som jag fick mot Andreas en dag för någon vecka sedan. Hade bett honom vattna blommorna då de var på väg mot en säker och plågsam död annars. Lite senare på kvällen är jag på väg ut på balkongen med mackor i händerna och ser att de inte blivit vattnade än. Blir lite sur och tänker att det inte är någon idé att be honom igen då han säkert bara säger "Ja jag gör det" och sen gör det om tre dagar då mina kära blommor säkert är av det där torra, bruna, döda slaget. Så jag tänker att jag ska göra det själv, det är ju bara att ta vattenkannan, fylla på med vatten och vattna. Så jag tar mackorna i ena handen och kannan i den andra, fyller på med vatten och ska sedan försöka kila ner pipen under de tjocka bladen på den första blomman. Då tappar jag såklart vattenkannan...och vatten far över hela golvet. Jag blir skitförbannad (mest på mig själv) och går in till Andreas vid datorn och skriker med gråten i halsen: VARFÖR VATTNADE DU INTE BLOMMORNA SOM JAG BAD DIG? Smäller sen igen dörren efter mig och hämtar en handduk.

Efter ett par sekunder kommer Andreas ut och frågar vad som skett. När jag förklarar att tack vare att han inte gjort det han skulle så har det orsakat att jag försöker mig på det själv, vilket såklart resulterar i katastrof. Alltså..allt är hans fel..typ.

Eller som han sa: Så...du skäller på mig för att du lyckats klantat till det?

Eller som mamma sa efter min återberättelse: Du måste vara väldigt intressant att leva med.


//Katastrof-Annika


Presentation

Omröstning

Vilken lägsta summa skulle du kunna plocka upp med händerna ur en (spolad) offentlig toalett?
 5 kronor
 10 kronor
 en tjuga
 en femtiolapp
 en hundralapp
 femhundra kronor
 en tusenlapp
 en plånbok med osäkert innehåll
 Inga pengar alls, superäckligt!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards